středa 4. ledna 2012

příšerně nahlas a k nevíře blízko

když jsem byla v drážďanech před vánoci na nákupech, snažila jsem se utéct před všemi těmi masami zboží chtivých čechů a zaběhla jsem se schovat do knihkupectví. koukala tam na mě kniha (přímo se na mě smála a lákala), kterou jsem si už nějakou dobu stejně chtěla přečíst. za necelých 10 euro jsem neváhala a knihu popadla. a dodnes nelituju, je to jedna z nejlepších knih, kterou jsem kdy četla. představuji román jonathana safrana foera "příšerně nahlas a k nevíře blízko". jonathan safran foer je mistrem příběhu. a tahle kniha je i malé umělecké dílo. autor neváhá děj přikrášlit fotografiemi, barvami v textu, na některých stránkách je jen jedna jediná věta, některé stránky jsou úplně prázdné a na některých se písmo zmenšuje až téměř k nepřečtení, jiné listy jsou úplně nečitelné, protože jsou popsány dvojitě. a to všechno jen k umocnění prožitku, nic z tohohle není použito nesmyslně nebo náhodně.

hlavním hrdinou tohoto románu je osar schell. oscar, jak na své vizitce sám uvádí, je vynálezce, sběratel, hráč na tamburínu a šperkař. kromě toho je také pacifista, sexista, vegan a vášnivě rád posílá dopisy významným vědcům. a je mu devět let. jeho otec zemřel při útoku na new yorské world trade center. oscar najde v jeho pozůstalosti záhadný klíč a začíná pátrat, ke kterému zámku by mohl patřit. to ho zavede k různým lidem a provede ho celým new yorkem. to ho ale zavede i ke kořenům jeho rodinné historie. druhou dějovou linií je životní příběh oscarova dědečka, který přežije bombový útok na drážďany, při kterém přijde o rodinou i o svou vyvolenou. postupně ztrácí řeč. když zjistí, že jeho žena je těhotná, ze strachu před další ztrátou ji opouští. po 40 letech se do new yorku vrací a dějové linie se propojí.

kniha je fascinující, přečetla jsem ji jedním dechem. je zábavná i dojemná. napínavá a vedoucí k zamyšlení. je originální i nečekaně lidská.

3 komentářů:

anouk de poulain řekl(a)...

jéééé, děkuju za tip, jdu po ní ;o)

potvůrka řekl(a)...

jsem zvědavá, jak se ti bude líbit.

Danka řekl(a)...

Taky děkuju za tip, tohle vypadá fakt zajímavě.

Okomentovat